Co je Scent-marketing

V době stagnujících trhů, homogenních produktů a téměř stejných marketingových postupů je oživení nákupních míst za pomoci čehokoliv stále důležitější. Kromě toho, zákazník se přeci ještě přímo v obchodě rozhoduje, zda si daný výrobek zakoupí či nikoliv. Několik empirických studií z USA a Německa dokazuje, že emocionální vztah k místu, kde nakupujeme, či k produktu, o jehož koupi uvažujeme, může být podpořen mnoha dalšími kroky než jen reklamou nebo příjemnou hudbou. Nálada, rozhodnutí, co koupíme a co nikoliv a čas strávený v daném obchodě mohou být velmi silně a pozitivně ovlivněny právě výběrem správné vůně. 

Základní fakta:

Velká část dnešního světa marketingu a obchodu vsází na dva základní smysly: zrak a sluch. Vždyť to, co cítíme, je pro naše nálady a emoce nejpodstatnější. Čichové vjemy jsou nejsilnější z lidského vnímání jako celku, souvisí i s lidskou pamětí a emocemi. Každý den se totiž setkáváme s vůněmi, které silně ovlivňují naše nálady a chování.

Důležitý nástroj v oblasti obchodu:

Scent-marketing se dnes stává neuvěřitelně důležitým nástrojem v oblasti obchodu, zejména prodeje. Jednotlivé společnosti totiž přišly na to, jak efektivně funguje vůně právě ve spojení s prodejem - jak silně ovlivňuje emoce a celkové naladění zákazníků. V kombinaci s ostatními smysly, zejména zrakem a sluchem, mají v rukou ten nejefektivnější způsob, jak prodat. Čich, zrak a sluch dohromady totiž tvoří pro zákazníky zcela unikátní prožitek, který dokáže ovlivnit jejich momentální rozpoložení.

Proč je tak efektivní?

Vůně všeobecně spouští vzpomínky. Vzpomínky mají zase vliv na naše emoce. Emoce působí na momentální rozpoložení, na náladu. A konečně - nálady určují naše reakce na okolí. Je to velmi jednoduchý, avšak zaručený vzorec, který lze použít v každodenní interakci se zákazníky a klienty.

Čeho využívá?

Scent-marketing využívá poznatků, že vůně, vyskytující se v podprahové koncentraci - tedy podprahově vnímané, působí přímo v limbickém centru našeho mozku. Tato část mozku je přitom odpovědná za naše pocity, má také bezprostřední vliv na naše chování. Scent-marketing ve smyslu podprahového aromatizování ovzduší v prodejních prostorách přináší konkrétní exaktně měřitelné výsledky.